Több, mint két éven át tartó lejtő után újra megerősödni látszik a PC-piac, legalábbis erre utalnak az eladási adatok világszerte. A Gartner piackutató cég szerint a negyedéves PC eladások 1%-al növekedtek a karácsonyi időszakban (2014. szeptember vége és 2014. december eleje között). Fontos megjegyeznünk, hogy a PC-piac alatt nem csupán a hagyományos értelemben vett PC-ket, azaz Windows rendszert futtató asztali számítógépeket értjük. Ide tartoznak még a hagyományos laptopok, érintőképernyős laptopok, dokkolós billentyűzettel ellátott hibrid laptopok, operációs rendszer tekintetében pedig lehet szó Windowsról, Linuxról, Chrome OS-ről, OS X-ről is akár.
„A PC-piac csendben stabilizálódik, melynek mentén a felhasználók diverzifikálják az eszközportfoliójukat. A táblagépek piaci penetrációjának csúcspontján túlhaladtunk, a fogyasztói költések áramlása kezd visszafordulni a PC-k felé.”
– Mikako Kitagawa, vezető elemző, Gartner Research
Mi sem értettük elsőre, fordítunk: nagy bumm volt a táblagép, aztán az emberek rájöttek nem lehet azon mégsem mindent megcsinálni. Persze, remekül lehet rajta Facebook-ot (és persze más weboldalakat is!) böngészni, lehet aranyos YouTube videókat nézni rajta, zenét hallgatni, esetleg egy rövidebb választ írni e-mailekre. Azonban bátran kijelenthetjük, hogy komolyabb munkára, játékra, nagy erőforrás igényű feladatokra teljes mértékben alkalmatlanok a táblagépek. És akkor még nem beszéltünk a két sornál több gépelést magába foglaló tevékenységekről. Például ezt a cikket kínzás lenne egy táblagépen megírni. Természetesen léteznek dokkolóval ellátott táblagépek, amely dokkolón billentyűzet is található, de ezek már inkább a hibrid-laptopok kategóriájába esnek.
Ha hihetünk a Gartner beszámolójának, akkor 83,7 millió darab gépet szállítottak október és december között múlt évben. Az eladási lista élén továbbra is a Lenovo áll, de a második helyen lévő HP eladási számaiban nagyobb relatív növekedést láthatunk, azaz szépen lassan csökken a két gyártó közti különbség. A top 5 gépgyártó – Lenovo, HP, Dell, Acer és Asus – egyaránt tapasztalt növekedést a legutóbbi negyedévben, habár eltérő mértékben. „Nincs már olyan, hogy laptop. Van Windows alapú laptop, van MacBook, van Chromebook, van Ultrabook, van hibrid laptop, van érintőképernyős laptop és ezek (per)mutációi.”
A fenti grafikon 2013-ban készült, minden később év hamis előrejelzés – besokallt a táblagép piac, nem kellett annyi belőle, mint gondoltuk, az emberek visszatalálnak az asztali gépükhöz és laptopjukhoz
Számtalan hatás van a növekedés mögött, kezdve a XP-ről váltókkal, folytatva a Bing-akciók keretén belül árult negyed- és harmadáron kínált Windows 8.1 With Bing néven futó laptopokkal – itthon kevésbé volt sláger, tőlünk nyugatabbra nagyon felkapták –, egészen a fentebb említett táblagép-varázs elpárolgásával. Ráadásul idén jön a Windows 10 is, ami valószínűleg egy újabb lökést fog adni az eladásoknak. Egy biztos: 2015-ben megéri laptopot venni. Annyi újítás, egymás alá licitáló gyártók, új operációs rendszer jön, hogy egyszerűen nem lehet kihagyni.